Moduł I: Substancje psychoaktywne wśród dzieci i młodzieży.
Skrypt I: Geneza sięgania po środki psychoaktywne – aspekt społeczny i psychologiczny.
Skrypt II: Przykłady najbardziej rozpowszechnionych wśród uczniów substancji psychoaktywnych.
Skrypt III: Diagnoza zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych związanych z dostępnością substancji psychoaktywnych.
Moduł II: Obrona szkoły przed środkami psychoaktywnymi.
Skrypt IV: Diagnoza zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych związanych z dostępnością do substancji nielegalnych, Internetu oraz mediów społecznościowych.
Skrypt V: Postępowanie szkoły wobec stwierdzenia u ucznia przejawów demoralizacji lub popełnienia na terenie placówki czynu karalnego.
Moduł III: Sposoby reagowania na zaistniałe sytuacje kryzysowe w szkole
Skrypt VI: Postępowanie szkoły wobec stwierdzenia u ucznia przejawów demoralizacji lub popełnienia na terenie placówki czynu zabronionego.
Skrypt VII: Otoczenie prawne dotyczące postępowania z nieletnimi na terenie szkoły i poza nią.
Moduł IV: Program wczesnej interwencji – sposoby unikania zagrożeń.
Skrypt VIII: Profilaktyka – lepiej zapobiegać niż leczyć.
Skrypt IX: Sposoby konstruowania i wdrażania programu wczesnej interwencji.
Moduł V: Środki psychoaktywne (środki odurzające, substancje psychotropowe, środki zastępcze, nowe substancje psychoaktywne, alkohol) i prawo.
Skrypt X: Omówienie najważniejszych zagadnień prawnych.
a) omówienie genezy i motywacji sięgania przez dzieci i młodzież po substancje psychoaktywne,
b) omówienie substancji psychoaktywnych, po które najczęściej sięgają uczniowie,
c) określenie zagrożenia dostępności substancji psychoaktywnych w szkole i jej pobliżu,
d) metody reagowania w sytuacjach zagrożenia środowiska uczniowskiego dostępem do substancji psychoaktywnych,
e) sposoby postępowania z uczniami będącymi pod wpływem środków psychoaktywnych,
f) zaznajomienie z otoczeniem prawnym dotyczącym postępowania z nieletnimi w szkole i poza nią; nauczyciel jako funkcjonariusz publiczny,
g) sposoby współpracy z policją,
h) program wczesnej interwencji – sposoby unikania zagrożeń.
Kurs Substancje psychoaktywne w szkole i wśród uczniów. Metody wczesnej interwencji składa się 10 skryptów podzielonych na 5 modułów tematycznych.
Harmonogram styczeń styczeń-marzec 2024
Etap kursu |
Termin |
Skrypt 1: Geneza sięgania po środki psychoaktywne – aspekt społeczny i psychologiczny |
5.01.2024 |
Skrypt 2: Przykłady najbardziej rozpowszechnionych wśród uczniów substancji psychoaktywnych |
12.01.2024 |
Skrypt 3: Diagnoza zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych związanych z dostępnością substancji psychoaktywnych |
19.01.2024 |
Skrypt 4: Diagnoza zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych związanych z dostępnością do substancji nielegalnych, Internetu oraz mediów społecznościowych |
26.01.2024 |
Skrypt 5: Postępowanie szkoły wobec stwierdzenia u ucznia przejawów demoralizacji lub popełnienia na terenie placówki czynu karalnego |
2.02.2024 |
Skrypt 6: Postępowanie szkoły wobec stwierdzenia u ucznia przejawów demoralizacji lub popełnienia na terenie placówki czynu zabronionego |
9.02.2024 |
Skrypt 7: Otoczenie prawne dotyczące postępowania z nieletnimi na terenie szkoły i poza nią |
16.02.2024 |
Skrypt 8: Profilaktyka – lepiej zapobiegać niż leczyć |
23.02.2024 |
Skrypt 9: Sposoby konstruowania i wdrażania programu wczesnej interwencji |
1.03.2024 |
Skrypt 10: Omówienie najważniejszych zagadnień prawnych |
8.03.2024 |
Test końcowy |
15.03 – 24.03.2024 |
Wysyłka zaświadczeń o ukończeniu kursu |
Do 12.04.2024 |
Mariola Ejzenchart-Wojkiewicz
Psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy w różnych obszarach edukacji. Studia magisterskie ukończone na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A Mickiewicza w Poznaniu. Absolwentka studiów licencjackich z zakresu pracy socjalnej na Wydziale Nauk Społecznych UAM w Poznaniu. Twórczyni poznańskiej Pracowni Psychologiczno-Pedagogicznej „Behaviour” zajmującej się pomocą psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Psycholog pracujący z trudną młodzieżą w gimnazjum z klasami przysposabiającymi do pracy. Współautorka projektów profilaktyczno-edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Wykładowca szkół policealnych i wyższych. Autorka licznych artykułów z zakresu problemów współczesnej edukacji.
Mariola Gosławska
Absolwentka Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego, studiów podyplomowych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, Studium Oficerskiego w Wyższej Szkole Oficerskiej w Szczytnie, a także studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zorganizowanego przez Centrum Szkoleń i Psychoedukacji Instytutu Psychologii Zdrowia PTP. Ma na koncie 32-letni straż pracy w policji, ostatnio na stanowisku Naczelnika Wydziału ds. Nieletnich, Patologii i Profilaktyki Biura Prewencji Komendy Głównej Policji. Od 2008 roku związana z Ogólnopolskim Pogotowiem dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia Instytutu Psychologii Zdrowia PTP.