Opis zawartości modułów
Moduł I. Cyberuzależnienie
Rodzaje uzależnień behawioralnych, zjawiska i pojęcia związane ze światem wirtualnym, negatywne psychospołeczne skutki nawykowych zachowań, przyczyny zachowań ryzykownych w sieci, gdzie szukać wsparcia i pomocy związanej z cyberuzależnieniem.
Moduł II. Mechanizm uzależnienia
Mechanizmy powstawania uzależnienia w ujęciu fizjologicznym, behawioralnym i kulturowym, różnice i podobieństwa między uzależnieniami od środków psychoaktywnych, a uzależnieniami behawioralnymi, wpływ uzależnień behawioralnych na funkcjonowanie człowieka.
Moduł III. Cyberprzemoc
Formy i mechanizmy cyberprzemocy, analogie pomiędzy przemocą w sieci i w bezpośrednich kontaktach zauważane w zachowaniach sprawcy i odczuciach ofiar oraz świadków przemocy, zachowanie w sieci a przepisy prawne, gdzie szukać wsparcia i pomocy związanej z cyberprzemocą.
Moduł IV. Prawidłowości rozwoju w okresie dorastania
Prawidłowości rozwoju osób w okresie dorastania w obszarach społecznym, emocjonalnym i poznawczym, jak skutecznie tworzyć programy oddziaływania na osoby w określonym wieku rozwojowym.
Moduł V. Cyberkontrola
Sens i techniki ograniczania dostępu do niepożądanych treści w Internecie, sposoby i metody wprowadzania regulacji niepożądanych treści w Internecie.
Moduł VI. Wizerunek
Zjawisko prezentowania i odbioru wizerunku wśród młodzieży w Internecie – od skrajnej otwartości w ekspresji siebie po całkowitą kreację własnego wizerunku, motywy i podstawy tworzenia wizerunku w sieci, metody i sposoby umożliwiające prezentację własnej osoby w sieci.
Moduł VII. E-komunikacja
Nowe formy i obszary tworzenia relacji społecznych, wpływ komunikacji w sieci na funkcjonowanie młodych ludzi, wiedza o funkcjonowaniu w sieci i, wpływ na skuteczność oddziaływań wychowawczych.
Moduł VIII. Radzenie sobie z trudnościami
Działania pozytywne w profilaktyce jako najskuteczniejsze metody edukacyjno-wychowawcze, czynniki zabezpieczające przed staniem się ofiarą lub sprawcą cyberprzemocy, świadek cyberprzemocy – wsparcie i poczucie bezpieczeństwa, czynniki i zasoby zmniejszające ryzyko cyberprzemocy, mechanizmy zachowania pozwalające kształtować samopoczucie w kontaktach Nauczyciel-Dorosły oraz Nauczyciel-Uczeń, rola wpływu grupy.
Moduł IX. Dobra strona Internetu
Konstruktywne wykorzystywanie narzędzi internetowych, urządzeń elektronicznych oraz świata wirtualnego na korzyść innych osób, zmniejszenie zagrożeń występujących w Internecie.
Próbny egzamin - wraz z modelem 9 będzie dostępny próbny test końcowy. Pomoże kursantowi sprawdzić swoją wiedzę i ocenić stopień trudności pytań.
Egzamin końcowy - test sprawdzający wiedzę. Składa się z 30 pytań (a,b,c,d). Aby zdać egzamin i uzyskać imienny certyfikat należy odpowiedzieć poprawnie na 16 pytań (51%). Jeśli kursant uzyska wynik negatywny otrzymuje zaświadczenie o uczestnictwie w kursie. Nie ma egzaminu poprawkowego. Osoba, która nie podejdzie do egzaminu końcowego nie otrzyma żadnego zaświadczenia.
Materiały dydaktyczne wschodzące w skład kursu:
- 9 obszernych skryptów
- audycje edukacyjne w formacie mp3
- prezentacje multimedialne do wykorzystania na zajęciach z młodzieżą
- ankiety
- dzienniki ustaw
- bogata bibliografia
- ćwiczenia
- testy sprawdzające wiedzę po każdym module (mają charakter tylko edukacyjny, nie decydują o kontynuacji kursu, nie wpływają na ocenę końcową)
Cele kursu:
- zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat uzależnienia od Internetu i urządzeń mobilnych
- edukacja w zakresie cyberkontroli jako jednej z dróg profilaktyki zagrożeń związanych z przebywaniem w Internecie
- zaznajomienie się z pojęciem cyberprzemocy i sposobami jej efektywnego przeciwdziałania
- zapoznanie się z rolą e-komunikacji w Internecie oraz jej wpływowi na funkcjonowanie młodych ludzi
- nabycie umiejętności odpowiedzialnego i konstruktywnego uczestnictwa w Internecie
- zdobycie narzędzi (prezentacje, audycje edukacyjne, ankiety itp.) oraz wiedzy do przeprowadzenia ciekawych zajęć na temat uzależnienia od Internetu, cyberprzemocy, bezpieczeństwa w sieci wśród dzieci i młodzieży,
- poznanie metod wspierających czynniki pozytywne chroniące młodzież przed cyberprzemocą i uzależnieniem w Internecie